とことこ保育

人生で間違いなく大切な乳幼児期

Why don't we look back on our way?? -日本の良いところは?-

f:id:mekabu6256:20181125160258j:plain

※English’s below

 

着物ってやっぱよいなぁ。来年の目標は着付けを習う。決定。

 

日本のことを自分がどれだけ知っているかを問われると正直自信がない。自国の伝統的な衣装を国民が着れないのは日本くらいだという話もどこまで本当か。

 

ケント・ギルバートさんの著書『ついに愛国心から解き放たれる日本人』によると「日本は好きですか?」と質問するとほとんどの人が「はい」と答えるが「愛国心はありますか?」と聞くと「いや、愛国心っていうと違うんですけど...」って答えが多いらしい。

 

これには私自身思い当たるところがある。愛国心って言われると、黒い車が大音量で走って行く光景が頭を過るし、純粋な好きという気持ちになにかダークなものがくっ付いているような気がしてポジティブなイメージがない。

 

実際はテレビをつけると海外の辺境の地で頑張る日本人を紹介する番組や、日本のモノ作りを海外の方に紹介して賞賛してもらう番組まであるのに。  

 

 

このギャップの正体は?

 

これは国民の投票率が低かったり、新しいものに目が行きがちな最近の日本人の性格にも影響しているのだろうか。

 

最近教育にも同じことを感じていて、フィンランド、オランダ、デンマークなど海外、特に北欧のライフスタイルや教育の良さを目や耳にする機会が増え、もちろん素敵だなと思うところはたくさんあるけど、

 

私たちの国の良いところも改めて見直してみない?と提案したい。

 

 

折り紙に、 

掃除に、

挨拶に、  

食に、

わらべ歌に、

オノマトペに、

災害への備えや教え、

 

私が理解を深めなきゃと思うほど沢山の素敵なところがあるはず。

 

——————————————

 

Honestly I’m not sure how much I know about Japanese culture and I wonder if it’s true whether only Japanese can’t put the traditional costume on by theirselves.

 

According to a book 『ついに愛国心のタブーから解き放たれる日本人(Kent Sidney Gilbert)』 when the author asked Japanese “Do you like your country??” Most of them answered “yes”. On the other hand, when he threw a question “Do you have patriotism??” Nobody said YES.

 

Personally I also imagine a loud propaganda cars of Japanese right wing and feel a bit offensive when I hear patriotism.That’s definitely not positive.Even though you can find some Japanese TV programs feature Japanese who work for foreign societies, acquire traditional skills.

 

Perhaps lower voting rate’s effected by this fact.

 

I’ve been feeling the same things on  current Japanese education. Recently we’ve tended to focus on lifestyle, educational system from abroad especially from Northern Europe. I’m agree there’re many attractive effective ways for children. But I’d like to say,

 

Why don’t we reflect on our own way to bring up, teach children??

 

Origami,

Cleaning up,

Greeting manners

Foods, 

Japanese lalabyes,

Onomatopoeia,

Security measures for disaster,(No children who were at nursery dead by Tsunami at the time of Tohoku earthquake)

 

There many things we should relearn and take over to next generation.